Surfheaven on earth

22 januari 2020 - Raglan, Nieuw-Zeeland

Warning: lang verhaal. Neem de tijd of skip dit verhaal even, ghehe.

Wauw, het is heel gek om te beseffen dat ik pas in de derde week zit van Nieuw-Zeeland. Er gaan zoveel avonturen voorbij, zo super snel! Volgens mij eindigde ik mijn laatste avontuur bij het vertrekken naar Tauranga. Ondertussen zit ik in Raglan, maar first adventures first. Ik belandde in Tauranga in een super stom hostel. De ruimte was lekker groot en leuk, er was een ruime keuken, een tuin met een grote, lange picknickbank, een tv-room en ik kwam in mijn kamer en ja hoor: ik deelde mijn kamer met 3 18-jarige jongens. Super grappig. Maar de helft verbleef er longterm, omdat veel mensen in farms werken in Tauranga. Dat was ook even mijn plan, maar ik had totaal geen klik met de mensen daar. Ze kenden elkaar, de meesten waren afkomstig uit Engeland en klikten allemaal bij elkaar. Élke avond party en élke avond lagen er minstens 2 meiden op de grond (niet overdreven :D). Voordeel: rond 23en was het netjes stil volgens de regels, omdat er veel mensen er om 6.00u weer uit moesten vanwege werk. Voor de eerste nacht was het heerlijk, omdat ik lekker mijn me-time kon nemen na al dat gesocialize in Auckland. De tweede dag heb ik een plankje gehuurd in het hostel en ben ik voor de eerste keer in NZ gaan surfen! Dat was wel echt relaxt. Kleine golfjes, maar primajima om weer ff in te komen. En eenmaal terug op mijn hostelkamer had ik leuke aanspraak met de NLse jongens, maar we deden niet echt iets samen ofzo. Maarrr tijdens het avondeten ontmoette ik twee Engelse jongens die ook net aankwamen én al daadwerkelijk konden surfen! Even een sidenote: dit is bijzonder. De meeste mensen die rondreizen, hebben een paar daagjes gesurft of komen hier om het uit te proberen. Maar nee, deze jongens surften thuis in Cornwall en waren relaxt. Ze nodigde me uit om een keer mee te gaan surfen, maar ze moesten de volgende dagen meteen al werken, dus in real life werd dat hem dus niet. De dag erop heb ik weer in mijn uppie de stad rond gelopen. De stad rondgelopen, een pet gekocht omdat ik die was vergeten thuis, en dit echt best belangrijk is met deze zon hier, en een pad rondom de Mount Maunganui gelopen. In de avond ontmoette ik een leuke Braziliaanse chick die ook 28 was en zich precies hetzelfde voelde: niet echt een klik met mensen. Allemaal early 20'igers die het leven elke nacht moeten vieren. Dus introduceerde ze me de tv-room en zijn we daar de hele avond gaan chillen. De dag erop ben ik weer gaan surfen en heb ik rond gekeken of ik in de stad werk zou kunnen vinden. Maar eigenlijk wilde ik helemaal niet zo lang op deze plek blijven, omdat de mensen in het hostel kut waren. Dus een lang dilemma kort: 2 weekjes uithouden en farmwork doen, of iets in de stad vinden en ergens anders gaan kijken, of weer door naar een andere stad? Ik besloot om mijn laatste nacht vol te maken in Tauranga met de Braziliaanse chick, en daarna toch naar Raglan te gaan reizen. Volgens iedereen en zelfs het internet: thé place to be voor surfers. Wel een beginners spot, maar ik deel mezelf in bij gevorderde beginners, dus daar zou ik vast wel passen. Helaas kon ik er niet meteen de volgende dag heen, dus heb ik een ander hostel geboekt in Tauranga, omdat ik niet nóg een nacht wilde slapen in dat stomme ongezellige hostel.  Plus dat de Braziliaanse chick ook weg ging.

Dus naar 4 nachten in het stomme hostel, ben ik doorgegaan naar een nieuw hostel, vóór inchecktijd. Ookal mocht ik nog niet inchecken, ik was erg welkom om de boards voor een klein prijsje te huren en de douches te gebruiken. En wat een break was dat!! Zó relaxt. Ik was weer in staat om de ongebroken golven te surfen en er waren leuke, cleane lijntjes in het water. Ook de sfeer was goed, niet te druk en omdat de golven wat kleiner waren, was er een leuke balans tussen pro's en beginners. Toen ik terug kwam in het leukere hostel, waren er meteen leuke mensen bij de keuken. Hier waren ook een aantal longterm en werkten er mensen, maar zij waren ook daadwerkelijk open naar nieuwe mensen. In mijn kamer waren ook twee doorreizigers, een Nieuw-Zeelander en een Zwitse chick. De Nieuw-Zeelander is een cool verhaal, want hij woonde in Auckland en had er werk, maar vond de stad niet zo leuk. En toen ging zijn relatie uit. Hij reist nu Nieuw-Zeeland rond met zijn auto en in hostels, en kijkt waar hij nu wilt gaan wonen en werk wilt gaan vinden. Dit is toch cool? Ik vond het helemaal cool. Goed, ik dus de Mount Maunganui bekommen. Heerlijk, want dat kostte maar een halfuurtje als je doorloopt. BIj mij duurde het een uur, ik nam breed de tijd om lekker fotootjes te nemen overal. Check straks de foto's maar. In de avond waren er gezellige mensen in de tuin. Dit hostel was kleiner en er was een klein woonkamertje met tv, en buiten een picknicktafel. De Nieuw-Zeelander had teveel biertjes ingeslagen, dus deelde biertjes uit. Dit was zéér goed voor de sfeer xD. Twee gezellige Engelse jongens sloten aan, op een of andere manier hebben veel Engelse jongens goede verhalen en monologen. Hun specialiteit zijn verhalen over wanneer ze dronken zijn, erg populair in de backpackerwereld. En hoe meer bier, hoe meer leuke verhalen. Heerlijk. Goede avond dus. Goed, na deze avond mocht ik alweer uit checken, want ik had mijn reis naar Raglan al geboekt. Zo jammer, ik zou hier best wel terug kunnen komen!!

Oké shit, ik moet het iets bondiger gaan beschrijven, want ik moet heel Raglan nog beschrijven. Okeetjes. Ik ging vanuit Tauranga naar Hamilton, 3 uur met de bus. Ik heb daar 1 nachtje geslapen in een dure privé-kamer, omdat ze verder geen kamers meer vrij hadden. Wat een rotstad. Ik liep er ś avonds en er liepen meerdere oudere mannen die dronken waren of er wat sjofelig uitzagen. De vibe in de stad was echt niet goed, ik voelde me er totaal niet veilig. Er kwam ook een oudere man op me af, terwijl ik mijn dikke backpack had, om me uit te nodigen voor een theetje. Had van alles kunnen zijn; positief & negatief: ik heb maar even vriendelijk afgeslagen. Dus ik kwam aan in mijn hostel, heb een supermarkt opgezocht, heb een rivier bekeken en ben toen terug naar mijn kamer gesjeest. Daar heb ik een avondje geNetflixt in mijn kamer. Ha. Op zich ook wel lekker.

En toen Raglan! Raglan, oh man waar te beginnen. Raglan is prachtig. Het is een klein surfersstadje met vooral wat cafeetjes en restaurantjes, en een paar hipsterwinkeltjes met kleding, lp-tjes en sitckers of hebbedingetjes, en surfshops. En een supermarktje. Verder vooral surfers en veel jongeren die zich met een skateboard vervoeren. Sorry trouwens, als mijn Nederlands al enigzins gebrekkig wordt.  Ik kwam aan, heb ingecheckt en heb me meteen ingeschreven voor het surfbusje in midden middag. Die reed ons naar het strand met gehuurde boards. We gingen met een Nederlandse jonge gast, een Italiaan en nog twee meiden uit Spanje en Duitsland. De Italiaan had ongeveer mijn level, dus dat was super gezellig. En ẃat een golven, leuke kleine cleane golven, beter dan in Tauranga. Ge-nie-ten. En de sfeer in het water is wel bijzonder, want er zweven vooral beginners aan de kust, die geen idee hebben en letterlijk niet weten dat er iets bestaat zoals surf-etiquette in het water. Maar goed, die zijn te ontwijken en als je verder weet te peddelen, is het mooi rustig en zijn er echt mooie golven! Dus dat. Eenmaal terug in het hostel is er een sfeertje dat iedereen socialiset met iedereen. Mijn roomie was een super lief Duits 19-jarig meisje, waar ik 4 dagen mee heb opgetrokken. Heel prettig, niet elke dag opnieuw moeten beginnen. Ze is een van de vriendelijkste, zachtse mensen die ik ooit ben tegen gekomen denk ik. En niet op een negatieve manier, gek genoeg. Én ze had een auto. Dusss de volgende dag hebben we boards gehuurd, ze op de auto gestrapt en hoppa, op naar het strand. We waren er rond 14en en gingen we tot 18en. Alleen maar gesurft en wat op het strand zitten zonnebaden, want STRANDWEER! Het is zo lekker weer deze dagen, ik ben daadwerkelijk bruin geworden. Zomer is begonnen hier. Eenmaal terug uit eten geweest met een Nederlandse chick die ook 28 was ( super grappig, ik zoek ze eruit) uit Zwolle en met Caroline, de Duitse chick. De volgende dag weer gaan surfen met Caroline's auto, en de Nederlandse gast sloot aan. Met z'n drietjes het water in. Toen we net op de handdoek zaten, kwam er een jongen naar ons toe: 'Hey, i am alone here, can i join you guys for a surf? Enne.. zijn jullie nederlands? ik dacht zoiets te horen. Jep, twee van ons zijn Nederlands. Het is hier één Nederlandse invasie, vet grappig. Maar wél leuke Nederlandse mensen, dus ja ik vind het goedgekeurd. Rick, een 24-jarige gast, net afgestudeerd en ook van plan om langer in NZ te blijven en te leren surfen. En hij voetbalde thuis, dus dat klikte wel :). Op een gegeven moment vroeg Gijs hoe je nou ongebroken golven moest pakken. Dus heb ik een theorie-lesje gegeven met een tekening in het zand. Vet leuk. Oké en Caroline is net begonnen met surfen, maar is niet uit het water te krijgen! Iemand die nog enthousiaster is over surfen dan ik, best motiverend :D. We zijn wel 6 uur lang op het strand gebleven, met wat pauzes, maar vooral in het water. Op deze manier ga je wel vooruit ;). ś Avonds met een Engelse chick en Caroline chocola gekocht en bier gedronken aan een picknicktafel aan het water. OP een gegeven moment kwam er een groep van 8 mensen voorbij van het hostel met drank, en vroegen of we mee wilden naar de skatebaan. Dus hop, wij daarheen. Er was een Duitse gast die vet goed kon tekenen, en twijfelde of hij tattoo-artis wilde worden, of bouwkunde wilde gaan studeren. Mensen zijn zo interessant :D. Ik ben hier echt aan het genieten. En Nieuw-Zeeland zelf is prachtig, de mensen maken een plek leuk, maar rondlopen met prachtige uitzichten of elke avond op een andere plek zitten is fijn en avontuurlijk en is de kers op te taart. Op deze manier zou ik een jaar lang prima volhouden, dus thuisfront: misschien toch maar even mentaal voorbereiden op het langer moeten missen van mij. Want even serieus, deze plek is geweldig. Het is heel prettig om weer mensen te ontmoeten die een beetje hetzelfde in het leven staan als ik. Ik ben even geen vreemd eendje meer, die de enige is die zich nog niet wil settelen ergens met huisje/boompje/beestje, maar gewoonweg een (surf)passie wil volgen en nieuwe mensen wil ontmoeten. Met deze positieve noot wil ik afsluiten. Oja, dit hostel heeft een gitaar! Dus ik heb ook weer wat noten kunnen wegspelen, ook niet verkeerd. Joe, bij deze tududududuuuuu de laatste noot van vandaag. Oja en ik heb ook noten gegeten vandaag. Vet gezond. En ook GEnoten. Haha oké nu echt doei.

1. Drikus:
    3 maart 2020
    blijft mooi om te lezen. Prima plek om te zijn.